Починаючи з моменту винаходу ременів безпеки (1959 рік), почався період активного розвитку виробниками автомобілів всіляких засобів підвищують безпеку водіїв, пасажирів та пішоходів при попаданні в аварійні ситуації.
Кожен виробник прагнув розробити і впровадити в конструкцію автомобіля якусь нову систему, яка підвищує рівень пасивної і активної безпеки автомобіля.
Системи пасивної безпеки
Головною системою був і залишається старий добрий триточковий ремінь безпеки. Розроблений і впроваджений в п’ятдесяті роки минулого століття, він зберіг чимало життів водіїв і пасажирів. В даний час важко зустріти автомобіль, не оснащений ременями безпеки. У всьому світі застосування ременів безпеки є обов’язковим.
На другому місці за значимістю знаходяться подушки безпеки. Існують фронтальні, бічні подушки, подушки для захисту голови, колін, ступень. Кожна з них спрацьовує в момент аварії в залежності від швидкості і напрямку зіткнення і захищає певну частину тіла.
Спочатку спрацьовує інерційний датчик, який налаштований на певну швидкість руху автомобіля в момент зіткнення, після цього спрацьовує преднатяжитель ременів безпеки, який затягує і фіксує ремені безпеки. І в останню чергу спрацьовує газогенератор в подушці безпеки, який швидко заповнює газом подушку, розриваючи при цьому пластикову накладку подушки. Тим самим при зіткненні водій або пасажир вдаряються в наповнену газом подушку, пом’якшуючи силу удару.
Варто відзначити, що всі елементи в системі подушок безпеки – одноразові. Після спрацьовування всі вони підлягають заміні на нові. При покупці бу автомобілів слід особливо приділити увагу на наявність справних подушок.
Всі сучасні автомобілі в основі своїй мають грамотно спроектований каркас, який володіє необхідною жорсткістю і міцністю і в той же час має спеціальні зони для деформації в разі зіткнень. Вони дозволяють розсіяти енергію зіткнення, щоб водій і пасажири зазнали мінімальні перевантаження.
Системи активної безпеки
Найпершою з’явилася антиблокувальна система гальм (АБС) – в кінці сімдесятих років минулого століття. Зараз, напевно, вже не виробляються автомобілі без АБС. АБС дозволяє під час екстреного гальмування не втратити контроль над автомобілем, вирівняти його, не дати піти в занесення або знесення.
Трохи пізніше придумали системи антіпробуксовочниє і антізаносная. Вони зазвичай працюють спільно, дозволяють контролювати поведінку автомобіля в поворотах, на слизькій дорозі і в інших екстрених ситуаціях.
У наш час автовиробники активно впроваджують електронних помічників водія. Грунтуючись на інформації з камер, датчиків, радарів, вони розпізнають об’єкти, що представляють небезпеку для автомобіля. В залежно від марки автомобіля, вони вміють або просто попереджати водія світлом, звуком або вібрацією, або самі вживати дії керуючи кермом і гальмами.
Деякий виробники пішли ще далі, на черзі автомобілі з автопілотом. Водій просто присутній в автомобілі, визначаючи маршрут руху, а далі автомобіль робить все сам.
Як важливу систему активної безпеки слід назвати спеціальну конструкцію підвіски автомобіля, яка також дозволяє зберегти стійкість автомобіля в різних екстрених ситуаціях.
Не менш важливим є використання хорошої гуми, що відповідає сезону.
Що в підсумку?
Кількість систем і розробок підвищують безпеку водіїв, пасажирів та пішоходів перевищує десятки, розвиток технологій дозволяє впроваджувати все нові і нові системи.
Але варто нагадати один простий факт, автомобіль – це півтори, дві тонни заліза, і утримати його, зупинити в екстремальній ситуації не здатні жодні системи активної безпеки. А при зіткненні на високій швидкості системи пасивної безпеки також не зможуть допомогти. Якщо швидкість рух занадто велика.
Для всіх учасників дорожнього руху перевищення швидкості один з найголовніших чинників при створенні аварійної ситуації.
Просто потрібно завжди дотримуватися дозволений швидкісний режим і враховувати погодні умови.