У 2024-2025 роках ринок обов’язкового автострахування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ) в Україні стрімко змінювався. Головними причинами стали повномасштабна війна, зміни у законодавстві і технологічна трансформація ринку.
Що саме змінилось і як це впливає на нас з вами — обговорили в нашому
подкасті з Павлом Царуком, CEO Tas Group.
Автострахування від Tas Group у цифрах
Насамперед ми дізналися найбільш вражаючі результати роботи Tas Group за перше півріччя 2025 року:
- їхню автоцивілку мають понад 1 млн українських водіїв (майже кожен 6-й);
- вони видають приблизно кожен 4-й поліс Зеленої картки;
- Tas Group виплачує понад 5 млн грн щодня за полісами клієнтів.
Крім того, зараз Tas Group посідає перше місце на ринку автострахування в Україні.
Зросли ліміти виплат за ОСЦПВ
З 1 січня 2025 року із набуттям чинності новим Законом України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів» збільшилися страхові ліміти за ОСЦПВ:
- на ремонт автомобіля — зі 160 000 до 250 000 грн;
- на лікування постраждалих — з 320 000 до 500 000 грн.
Також в нових полісах прибрали коефіцієнт зносу. Тепер це не впливає на розмір компенсації і дозволяє в межах страхового ліміту відновити авто до попереднього стану.
Нагадуємо, що раніше власникам старих авто зменшували розмір виплат пропорційно тому, наскільки зношеним оцінювався їхній транспортний засіб.
Зросла надійність механізму виплат за полісами ОСЦПВ
Тепер у випадку ДТП не потрібно думати, є в винуватця гроші чи немає, яка в нього страхова компанія, чи є в нього поліс. Все стало працювати надійніше — завдяки централізованій базі даних МТСБУ.
МТСБУ — це Моторне (транспортне) страхове бюро України, яке об’єднує всі наявні на ринку страхові компанії, які працюють з полісами ОСЦПВ. Головні функції цієї інституції полягають у гарантуванні дотримання норм закону та виплат постраждалим. Навіть у випадку, якщо конкретна страхова зникла з ринку.
Так само — і якщо у винуватця ДТП взагалі не було ніякого поліса автоцивілки. Тоді МТСБУ покриє збитки зі спеціального фонду, а потім звернеться до порушника зі зворотною вимогою (так званим регресом).
Розширили межі застосування Європротоколу ДТП
Цього року було запроваджено зміни у так званий Європротокол — скасували ліміт збитків. Це формат оформлення дорожньо-транспортної пригоди, при якому не потрібно викликати поліцію.
Тобто, учасники ДТП самостійно фіксують всі обставини, малюють схему, підписують все це — і можуть залишити місце аварії, щоб не заважати іншим. Звісно, у Європротоколу є свої межі застосування. Оформити його можна лише в тому разі, якщо:
- є згода щодо обставин ДТП та хто саме винний;
- жоден з учасників не перебував у стані сп’яніння (алкогольного, наркотичного);
- ніхто не отримав тілесних ушкоджень і не загинув;
- учасників — лише двоє;
- не постраждала комунальна власність (стовпи, відбійники, зупинки громадського транспорту тощо);
- обидва учасники мають поліси автоцивілки.
Якщо хоч одна з цих умов не виконується — доведеться викликати патрульну поліцію. В цьому випадку винуватець може отримати штраф і втратити водійське посвідчення до розгляду справи у суді. А його авто — можуть забрати на штрафмайданчик.
Збільшився попит на добровільне автострахування
Крім автоцивілки зріс попит і на поліси добровільного автострахування. В умовах війни чи не найпопулярніший запит — КАСКО з покриттям воєнних ризиків. Люди хочуть мати впевненість, що їм компенсують хоча б щось, якщо авто постраждає чи буде знищене під час обстрілу ракетами або «Шахедами». Традиційно страхові компанії ніколи не покривали такі ризики, але з 2022 року наш ринок був змушений адаптуватись.
Так само користується попитом добровільна цивільна відповідальність — розширення ліміту (додатково від 50 000 до 1 000 000 грн), яке гарантує, що вам не доведеться доплачувати за ремонт дорогого авто. А також — так званий Повний автозахист (поєднання автоцивілки і захисту вашого авто).
З’явилося пряме врегулювання
За новими полісами автоцивілки, постраждалий може звертатися по виплати до своєї страхової компанії (замість страхової винуватця ДТП). На практиці це значно пришвидшує процес погодження і здійснення виплат. Крім того, своєму клієнту навіть чисто психологічно більш приємно платити, ніж чужому.
Далі страхова компанія просто звертається до винуватця (або до його страхової), щоб компенсувати ці витрати. В результаті вирішення питання з виплатами може займати лише кілька днів (а не кілька тижнів або навіть місяців, як інколи бувало раніше). Особливо — в простих випадках, коли немає потреби в здійсненні оцінки завданої шкоди (наприклад, якщо авто отримало лише подряпини).
Чого чекати далі від ринку автострахування
У планах — подальше підвищення лімітів виплат. Також запланована можливість перевірки авто на наявність поліса за допомогою камер автоматичної фіксації порушень. Тобто, так само, як зараз відбувається контроль швидкісного режиму на дорогах.
У 2025 році автоцивілка більше не є простою формальністю для уникнення штрафу. Вона перетворилась на повноцінний інструмент фінансового захисту, і вибирати її треба так само ретельно, як вибираєш взуття на зиму. А ще краще — мати і ОСЦПВ, і КАСКО. Бо безпека — це не розкіш, а необхідність.