Зростання кількості екологічного транспорту в українських містах — помітний всім тренд останніх років. Велосипеди, електросамокати та інші засоби мікромобільності стали звичними учасниками дорожнього руху. Проте разом із розширенням їхнього використання з’являються й нові питання щодо безпеки та дотримання правил.
Давайте разом з Polis.ua розберемось, як саме у 2025 році виглядають вимоги до засобів пересування останнього кілометра в Україні.
Електросамокати: нові правила і нова відповідальність
Ще з 2023 року було прийнято Закон України 2956-IX «Про деякі питання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, та внесення змін до деяких законів України щодо подолання паливної залежності і розвитку електрозарядної інфраструктури та електричних транспортних засобів», відповідно до якого електросамокати та моноколеса офіційно визнані повноцінними транспортними засобами. Залежно від потужності електродвигуна, вони поділяються на:
- до 1000 Вт, швидкість до 25 км/год — легкі персональні електротранспортні засоби.
- понад 1000 Вт, швидкість до 50 км/год, електродвигун на обох колесах — низькошвидкісний електротранспорт.
Незважаючи на це, водійське посвідчення, поліс автострахування або реєстрація для електросамокатів потужністю до 3000 Вт — досі не потрібні. Але у випадку ДТП користувач вважається водієм, а не пішоходом, як це було раніше. Основні вимоги для водіїв електросамокатів у 2025 році виглядають так:
- Рухатися слід велосипедними доріжками (або правим краєм дороги, якщо вони відсутні).
- Максимальна дозволена швидкість у місті — до 25 км/год.
- Заборонено керувати самокатом в стані сп’яніння (алкогольного або наркотичного).
- Самокат призначено лише для однієї людини.
- На самокаті обов’язково повинні бути встановлені передні й задні габарити (світловідбивні елементи — рекомендовані).
- Їздити по проїжджій частині дозволено з 14 років.
- Шолом не обов’язковий, але бажаний для безпеки.
На практиці, на жаль, досі можна побачити, як електросамокати перевозять двох людей, або ж їздять тротуарами з перевищенням швидкості. З іншого боку, ті власники самокатів, які сумлінно дотримуються ПДР та їздять проїзною частиною, нерідко стикаються з загрозами життю і здоров’ю через неуважність інших учасників руху. До цього можна додати проблему фрагментарності велосипедної інфраструктури в більшості міст України.
Вимоги до велосипедистів у 2025 році
Велосипедисти також мають дотримуватись низки правил, зокрема:
- Виїжджати на дорогу можна лише з 14 років.
- Велосипед має бути обладнаний ліхтарем, дзвінком та світловідбивачами (білим — спереду, червоним — ззаду, оранжевими — з боків).
- Перевезення вантажу допускається лише за умови, що це не заважає керуванню.
- Пріоритет — велосипедним доріжкам, тротуари — заборонені (виняток — діти до 7 років).
- Шолом — необов’язковий, але рекомендований.
- Їзда з несправними гальмами або без сигналу — порушення.
Електровелосипеди, що здатні рухатись зі швидкістю 50 км/год і більше — вже прирівнюються до мопедів. Тобто, керувати ними можна лише з 16 років і за наявності відповідного посвідчення водія. Такий транспорт повинен рухатися тими самими ділянками дороги, що й автомобілі, а водій — оформити автоцивілку.
Яка відповідальність передбачена за порушення
Хоча на практиці власників самокатів і велосипедів у 2025 році карають за порушення відносно рідко, вони повинні пам’ятати про адміністративну відповідальність за:
- керування у нетверезому стані — від 3 400 до 17 000 грн;
- порушення ПДР — 340–850 грн;
- відсутність необхідного обладнання — до 510 грн.
Законодавство в цій сфері продовжує вдосконалюватись, тому краще слідкувати за всіма змінами у правилах, щоб уникнути проблем. Якщо ви плануєте активно користуватись мікротранспортом, варто пройти базове навчання на знання ПДР, наприклад, в автошколі — це допоможе впевненіше почуватися на дорозі.