В середині весни стало відомо, що в Україні планують повернути обов’язковий технічний огляд транспортних засобів. Подібне раніше вже практикувалося в нашій країні, але 10 років тому через частих скарг автолюбителів дану необхідність прибрали. Які особливості проходження ТО зараз і як вони можуть помінятися у 2022? Про це далі.
На який транспорт поширюється техогляд у 2021
Всі транспортні засоби, які в минулому не проходили процедуру ТО, потрапляють під обов’язкове її проходження. Це такі транспортні засоби:
- машини комерційного спрямування – мінімально раз на рік;
- авто старше 2016 року повинні проходити ТО один раз у два роки;
- автомобілі, що надають послуги таксі, – раз в 12 місяців;
- автобуси – два рази на рік;
- вантажівки – один раз у два роки;
- всі «євробляхи», які не відповідають Категорії Євро-4.
В якому випадку ТО буде обов’язковим?
В Україні обіцяють повернути дану практику для всіх авто власників. Міністерство інфраструктури зробило вже дві спроби з підготовки законопроєкту, який не був затверджений регуляторною службою. Але у квітні на офіційному сайті на громадський розгляд він був запропонований в третій раз. Які ключові особливості даного законопроєкту?
Що пропонують:
- всі машини з числом пасажирів до 9-ти осіб, вантажівки (3,5 тонни), а також трактори (швидкістю 40 км/г) підлягають обов’язковому технічному огляду після закінчення 4-х років з моменту першого оформлення і в майбутньому – один раз у два роки;
- для машин, що надають послуги таксі, вантажної техніки й авто спецпризначення процедура проводиться раз в 12 місяців;
- пасажирським машинам, з наявністю більш як 9 місць, ТО проводиться за таким же принципом. Якщо вік ТС вище 9 років, тоді необхідно проводити процедуру раз в 6 місяців;
- під обов’язкове ТО не потрапляють лише транспортні засоби максимальною швидкістю менше ніж 25 км/год.
Також якщо машину переоформлюють на нового господаря, потрібно обов’язковий тех контроль. На це дається 10 днів з дати проведення перереєстрації.
Яке нововведення ТО чекає автолюбителів?
Процедура проведення технічного огляду буде виконуватися з відеореєстрації. До такої міри довелося вдатися через корупцію, яка спостерігалася у 2010-му, а саме – виписування паперів навіть без поверхневого контролю.
Матеріали з камер фіксації будуть зберігатися в державному реєстрі. Файли будуть зберігатися не менше 30 днів, і відповідні органи матимуть доступ до даних.
Вартість огляду може підвищитися
Неприємності можуть виникнути з питанням, де конкретно власникам авто проходити дану процедуру. Передбачається, що відповідальність за перевірку нестимуть приватні станції.
Високий попит на ТО після набрання чинності закону може привести до великих черг і підвищенню цін на послугу в кілька разів. В цілому, як будуть розвиватися події, буде залежати від швидкості появи нових салонів ТО.
Чи підвищиться рівень безпеки на дорогах?
Приватні транспортні засоби – це левова частка автомобільного ринку України. Саме ці авто провокують приблизно 95% всіх випадків дорожньо-транспортних пригод. В теорії впровадження обов’язкового ТО дозволить скоротити смертність на дорогах внаслідок аварій до 30% протягом 4-х років і мінімізує шкідливий вплив транспортних засобів на українських дорогах. Але чи так це буде на практиці?
У 2010 автолюбителі часто вже не заїжджали на станцію, а талони отримували за гроші. Сьогодні подібне неприпустимо, як запевняє Міністерство інфраструктури, оскільки всі ТЗ після техогляду фотографуються і заносяться в базу. Інформація про огляд зберігається протягом трьох років.
Але багато автомобілістів вважає, що це ніяк не відверне корупцію, адже талони й фотографії можна купити. На перевірку однієї машини в середньому потрібно приблизно пів години, а є станції, які видають талони упродовж 10 хвилин.
Дійсно, торгівля протоколами може стати звичайною практикою, на якій ринок запрацює великі гроші. Але фактично, планується посилити контроль над проведенням ТО і виключити можливість корупції.