Попри всі очікування, до нас прийшло літо! А це значить, що час планувати відпочинок у Карпатах! Тим паче, якщо їхати власним авто, вже сама дорога мальовничими краєвидами стане джерелом незабутніх вражень. Головне — врахувати кілька порад, аби ці враження точно були лише приємними.
Насамперед, давайте визначимося, на чому саме ви плануєте їхати на відпочинок. Бо залежно від того, чи у вас бензиновий двигун (з ГБО?) або дизель, чи електромобіль або гібрид, варто знати про переваги і недоліки подорожі у гори власним транспортом. Від цього можуть залежати не лише вартість поїздки, але і наявність чи відсутність додаткових складнощів.
Щоб заощадити ваш час, ми у Polis.ua підготували розрахунки і кілька практичних порад, які варто прочитати при плануванні відпустки.
Про гроші — чим їхати дешевше
Спочатку давайте порівняємо, скільки вам коштуватиме дорога до Карпат і назад. Для розрахунків використаємо відстань від Києва до Мукачева — 725-785 км, залежно від конкретного маршруту.
Бензин
Візьмемо приклад середнього бензинового двигуна з умовною витратою палива 8-10 л на 100 км шляху. Тобто, орієнтуватися треба десь на 58-78,5 л в один бік і 116-157 л загалом.
Зараз середня ціна на А-95 — 54,54 грн/л. Отже, готуйтесь заплатити від 436 до 545 грн на 100 км шляху (без урахування вартості французьких хот-догів і кави). Разом буде від 6300 до 8600 гривень на паливо.
Переваги: взагалі не буде проблем з пошуком пального.
Недоліки: мабуть, найдорожчий варіант станом на 2025 рік.
Газ
Використання ГБО дозволяє трохи скоротити витрати на дорогу. Зазвичай розхід газу приблизно на 15% перевищує споживання бензину тим самим двигуном. Отже, будемо орієнтуватися на 9-12 л/100 км. Це 65,25-94,2 л в один бік (124,5-188,4 л загалом).
Сьогодні газ в Україні коштує в середньому 34,66 грн за літр. За 100 км доведеться заплатити від 312 до 416 грн. Отже, плануйте витратити від 4315 до 6530 гривень на паливо туди й назад.
Переваги: помітно дешевше за бензин, який при цьому залишається резервним варіантом.
Недоліки: очевидно, доступний лише в разі наявності ГБО-обладнання, встановлення якого теж коштує чимало; і витрата пального більша.
Дизель
Тепер розглянемо ще один доволі розповсюджений традиційний варіант — дизельний двигун з умовною витратою палива на рівні 6-8 л на 100 км. Це 43-62,8 л в один бік і 86-125,6 літрів загалом.
Літр дизпалива сьогодні в середньому коштує 52,5 грн. Отже, це буде 315-420 грн на 100 км. Тоді загальний бюджет на паливо становитиме від 4515 до 6594 грн.
Переваги: найдешевший традиційний варіант у разі використання авто з сучасним дизельним двигуном (і без потреби витрат на встановлення ГБО!).
Недоліки: більш старі авто можуть мати не такий економічний двигун, тоді як різниця в ціні літра палива з бензином вже майже символічна.
Гібрид (HEV)
Перейдемо до більш екзотичних варіантів, а саме — до гібридних авто. В змішаному режимі витрата пального становитиме приблизно 4-6 л на 100 км. Тобто, 29-47,1 л в один бік (58-94 л загалом).
У випадку з бензином це 218,16-327,24 грн на 100 км і від 3160 до 5120 грн на всю подорож.
Переваги: дозволяє отримати краще з двох світів — автономність ДВЗ і раціональне використання енергії як в електрокара (але без обмеження по заряджанню).
Недоліки: не дозволяє користуватись перевагами наддешевого заряджання від побутової мережі.
Електрокар
Тепер розглянемо середній електрокар. Ймовірно, витрата енергії під час поїздки до Карпат становитиме 20-25 кВт·год на 100 км. Це 145-196,25 кВт·год в один бік (290-392,5 кВт·год на всю подорож). Проте ціна кіловата сильно залежить від того, як саме ви заряджаєтесь.
Від побутової розетки це за загальним тарифом всього 4,32 грн за кВт·год (тобто, від 1250 до 1695 грн за всю подорож). А з нічним тарифом — вдвічі дешевше!
Якщо заряджатись на ЕЗС, в середньому ціна кВт·год становитиме 17,81 грн. В такому разі дорога в обидві сторони обійдеться вам вже від 5165 до 6990 грн, що можна порівняти з бензиновим двигуном. Звісно, реальна сума залежить від типу конектора, швидкості зарядки і конкретної локації.
Переваги: якщо ви не поспішаєте і готові робити зупинки з ночівлею, то безпосередньо на заряджання витрати будуть меншими, ніж вартість родинного перекусу на заправці; а ще пам’ятайте про рекуперацію енергії на спусках.
Недоліки: звісно, на підйомах витрати заряду можуть бути несподівано вищими (навіть без кондиціонера), а також слід уважно планувати переміщення від однієї ЕЗС до іншої.
Де і як заряджатись електрокарам у Карпатах
Під час поїздки до Карпат на електрокарі можна розраховувати на зарядні станції в Яремчі, Буковелі, Ворохті, Міжгір’ї. Якщо їхати далі, то також є де зарядитись в Рахові, Мукачеві та навіть в Ужгороді.
Проте, варто пам’ятати, що залежно від конкретного маршруту, можуть траплятись великі відтинки шляху зовсім без зарядних станцій. Тоді як від розетки хоч і дешевше, проте дуже повільно (ймовірно, у вас піде ціла ніч на повну зарядку).
Тип двигуна | Вартість 100 км, грн | Витрати на всю подорож, грн |
Бензиновий | 436-545 | 6300-8600 |
Бензиновий з ГБО | 312-416 | 4315-6530 |
Дизельний | 315-420 | 4515-6594 |
Гібридний | 218-327 | 3160-5120 |
Електро (від розетки) | 86-108 | 1250-1695 |
Електро (на ЕЗС) | 356-445 | 5165-6990 |
Теоретично, заощадити під час поїздки до Карпат легше за все буде власникам електрокарів. З іншого боку, бензинові та дизельні авто (як і з ГБО) позбавлять вас потреби у занадто складному плануванні маршруту. Пам’ятайте, що в вас завжди залишається можливість заощадити на паливі іншими способами. Наприклад, накопичивши бонуси чи за рахунок якої-небудь акції.
Аби точно не пропустити цікаві пропозиції від Polis.ua — підписуйтесь на наш Telegram-канал!