З розвитком інформаційних технологій шахраї навчилися пристосовуватися до захисних механізмів платіжних систем, знаходячи все нові засоби для обману власників кредиток. Однак дотримуючись нехитрих правил, можна звести до мінімуму ймовірність втрат.
Перш за все, потрібно уважно і відповідально ставитися до банківської карти. Не слід залишати картку без нагляду, адже шахраям досить короткої миті для копіювання всієї необхідної інформації. Не варто передавати саму карту третім особам, наприклад, продавцям в магазинах, офіціантам тощо. Не потрібно тримати записаний пін-код поруч з карткою. Корисно під’єднати карту до послуг інтернет- та смс-банкінгу, завдяки чому власник практично одразу після проведення транзакції отримує повідомлення. Не зайвим також буде встановлення лімітів на операції.
Розглянемо докладніше найпоширеніші види шахрайства.
1. Пристрій в банкоматі, що зчитує дані з картки.
Найчастіше використовуються накладки на клавіатуру для запису натискання кнопок, а також конверти-пастки, які «з’їдають» кредитки, а власники їх назад вже не отримують. Крім того, існує практика кріплення біля банкоматів прихованих камер, завдяки записам з яких можна розпізнати номер картки і введений пін-код.
Як запобігти шахрайству?
Необхідно кожен раз оглядати банкомат на наявність підозрілих предметів, особливо в місці, де знаходиться отвір для приймання карт. Також рекомендується завжди прикривати рукою клавіатуру при введенні пін-коду.
Не прислухайтеся до порад сторонніх осіб при здійсненні операцій в банкоматі. Якщо все ж вирішили скористатися чиєюсь допомогою, то будьте уважні і стежте за тим, які дії обираєте в меню банкомата.
2. «Фішинг», тобто вивідування інформації у власника картки.
Тут варіантів підходу може бути безліч. Наприклад:
• Дзвінок або смс з так званої служби безпеки банку з оповіщенням про підозрілу активність по рахунку і проханням повідомити деталі карти для перевірки.
• Заповнення форми в інтернеті, яка передбачає винагороду. Наприклад, лотерея або опитування.
• Купівля або продаж в інтернеті. Зацікавлена особа може зателефонувати для уточнення деталей про товар та спосіб оплати. Шахраї часто володіють якимсь шармом і можуть викликати симпатію навіть під час телефонної розмови, тому люди часто повідомляють зайву інформацію, не замислюючись про наслідки.
Як запобігти шахрайству?
Для переказу грошей на рахунок відправника потрібно знати тільки номер карти, прізвище та ім’я одержувача.
Тому ні в якому разі нікому, навіть співробітнику банку, не повідомляйте пін-код картки та одноразові паролі з смс. Також не варто розкривати третім особам секретні слова, контрольні питання, термін дії і тризначний CVV-код, розташований на звороті, як і персональні дані власника: по батькові, місце і рік народження, дані паспорта, місце реєстрації. Не рекомендується розміщувати в соціальних мережах номер мобільного телефону, прив’язаного до банківської карти.
Якщо сумніваєтеся, що Вам телефонує справжній співробітник банку – повідомте, що зараз незручно розмовляти і скажіть, що самі зателефонуєте в банк або уточніть, коли і в яке відділення можна підійти для вирішення питання.
Слід звернути увагу, що банки ніколи не проводять ідентифікацію власника карти при вихідному дзвінку (коли телефонують Вам). Ідентифікація клієнта з уточненням персональних даних проводиться тільки при вхідному дзвінку в банк (коли дзвоните Ви).
3. Купівля в інтернеті з підміною форми або на сайті-клоні.
Технічно підковані шахраї можуть створити двійник відомого інтернет-магазину. В такому випадку, при оплаті товару гроші перераховуються не в магазин, а на рахунок шахрая. Також може бути здійснена підміна рахунку одержувача в платіжній системі. Знову ж клієнт думає, що оплачує товар, а насправді гроші переводяться на чужу карту.
Як запобігти шахрайству?
Звертайте увагу на адресний рядок браузера: на сайті-клоні буде допущена помилка. Намагайтеся оплачувати покупки тільки через сайти із захищеним з’єднанням і значком платіжної системи. Уважно вивчіть зміст сайту — зловмисники зазвичай не надають особливого значення наповненню сайту. Додайте в свої закладки сайти, якими часто користуєтеся, щоб не набирати адресу вручну — так менше ймовірність помилки і потрапляння на сайт-двійник. Також перевіряйте назву компанії, якій здійснюється переказ грошей в платіжній системі.
4. Крадіжка даних з телефону або комп’ютеру.
Зараз легко встановити на смартфон або комп’ютер будь-яку програму, в тому числі і додаток для зручного управління банківським рахунком в один клік. Однак це робить кошти на рахунку більш доступними і для зловмисників, які використовують програми-шпигуни, здатні зчитати необхідну інформацію.
Як запобігти шахрайству?
Завантажуйте додатки на телефон тільки в офіційному магазині. Звертайте увагу, в першу чергу, на розробника програми — у офіційних банківських додатках вказано сам банк. Уважно читайте опис програми.
Якщо було загублено або вкрадено телефон – потрібно зв’язатися з банком для блокування кредитки і банківського додатку, а також для видалення даних карти зі смартфона.
Якщо вберегтися все ж не вдалося, і Ваші гроші потрапили до рук шахраїв, то експерти рекомендують подавати скаргу до банку, а в деяких випадках — звертатися в поліцію. При оперативному зверненні іноді вдається повернути гроші через спеціальний механізм, передбачений платіжними системами.
Сьогодні клієнти більшості банків також мають можливість застрахувати свої кредитні карти на випадок можливої втрати або розкрадання коштів. Непередбаченими випадками, за якими Застрахована особа має право на отримання страхового відшкодування, є:
- шахрайство (в т. ч. «фішинг») в будь-якій країні протягом 24 годин з моменту першого списання коштів з карткового рахунку;
- крадіжка готівкових коштів, отриманих в банкоматі в будь-якій країні за допомогою картки, шляхом крадіжки або розбою, яке відбулося протягом 3 (трьох) годин з моменту зняття коштів.
Будьте уважні та бережіть свої кошти!